duktiga flickor

Dom finns lite överallt -de där duktiga,duktiga flickorna. Energiska, ambitiösa, intelligenta, välsorterade och vänliga förgyller de tillvaron för omgivning och arbetskamrater.
Några exempel:
*Min svärdotter; nyutexaminerad lärare på sitt första jobb ger hon järnet. Hon brinner för sitt yrke och sina ämnen.Hon är så energisk så ibland blir man orolig att hon tar ut sig för mycket- men hon är ung- då orkar man. Dessutom är hon klok och vacker
* Nina ,undersköterska på mitt jobb- alltid lika glad och sjungande- och fruktansvärt duktig på sårvård :)
* Lotta på mitt jobb- sjuksköterska med speciella uppgifter. Hon driver projekt och får alla med sig. Dessutom har hon talets gåva
* Anna och Ida på mitt gamla jobb- två fruktansvärt duktiga sjuksköterskor- precis som svärdottern är de smålänskor( är det nåt med vattnet i Småland som gör alla därifrån så energiska?)
*Camilla- min senaste sjuksköterskestuderande. Duktig, nyfiken och sån koll på allt! Hon hade en kapacitet långt över den nivån som hon egentligen var i sin utbildning. Dessutom var hennes farmkologi- och sjukdomslära- kunskaper imponerade. Att hon också var en bra kompis med mycket humor var ett extra plus.
Visst är det konstig att vi ligger så långt efter männen tex lönemässigt när världen är full av så duktiga flickor!
Själv kan jag inte minnas att jag kände mig särskilt duktig när jag var ung. Men kanske nu- med min yrkes- och livserfarenhet kan jag få räkna mig till de duktiga flickorna? Åtminstone en bra dag;)

Kommentarer
Postat av: Camilla

Hej.
Trevligt inlägg, man blir lite glad när man får sån uppskattning, e snart tillbaks hos er och det ska bli rent ut sagt skitkul. Och du jag lyckades lite med lönen iallafall. Kram Camilla Ssk student;)

2008-04-19 @ 21:50:53
URL: http://camillathorsell.spaces.live.com
Postat av: Gabrielle

Kvinnan som jag vikarierar för sa till mig, innan jag började arbeta, att vi som kvinnor måste tänka på att inte jobba mer än vi "behöver". Hon har lagt märke till att många manliga kollegor bara kan lägga arbetet ifrån sig och sätta en tydlig gräns för arbete/fritid medan kvinnor bara jobbar vidare. Jag vet inte om det har med skuld/skam att göra. Så på ett sätt är det lite tragiskt.

Men helt klart borde vi ha jämställda löner, oavsett.

Vad gäller Småland så ligger det kanske i isolationen :) Vi har inget bättre för oss där uppe. Inget nöje omkring som distraherar, inga pratglada människor. Dessutom är alla besatta av att få "mat på bordet" och är alltid lika oroliga för att möta samma öde som föregångarna Karl-Oskar och Kristina. Så vi bara sliter på! Haha :D

Tack för de fina orden. Hoppas vi ses snart. Kram!

2008-04-20 @ 17:19:33
URL: http://gabrielle.blogg.se
Postat av: Nina Kristiansson

Oj,det var ju trevligt att höra...Du är aldrig rädda för att ge beröm och uppskattning,det är en MYCKET bra egenskap som du har.Kram på dig!

2008-04-20 @ 19:34:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0